Jak ochronić dzieci w dobie Internetu?  Cz.1: Szkodliwy Internet

Jak ochronić dzieci w dobie Internetu? Cz.1: Szkodliwy Internet

Żyjemy w świecie, w którym Internet stał się częścią życia młodego człowieka. W 2016 roku 98% gospodarstw domowych z dziećmi miało dostęp do Internetu, przy czym warto zaznaczyć, że trend jest rosnący. Używanie Internetu wiąże się z wieloma korzyściami. Badanie z 2016 roku Children and adolescents and digital media przytacza pozytywny wpływ sieci w zakresie rozpoczęcia wcześniejszego uczenia się, szerszego dostępu do wiedzy, czy większej możliwości kontaktów społecznych. Jednak pomimo innowacyjności Internetu, ułatwienia wielu aspektów życia bądź poszerzania horyzontów jego użytkowników, Internet niesie za sobą masę zagrożeń, w szczególności dla dzieci.  

Z tego powodu zdecydowaliśmy się stworzyć krótką serię artykułów o ochronie dzieci w Internecie. Zapraszamy do zapoznania się z częścią pierwszą. 

Zagrożenia Internetu

Z. Polak w pracy Bezpieczeństwo dzieci online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów, określa pojęcie szkodliwych treści internetowych poprzez takie zjawiska jak: treści zachęcające do zachowań szkodliwych dla zdrowia (np. samobójstwo), czy materiały ukazujące pornografię albo przemoc.  

W raporcie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Dzieci się liczą. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, możemy znaleźć tabelę przedstawiającą typologię zagrożeń dzieci w Internecie:

Niestety zagrożenia nie są tylko teoretyczne, realnie dotykają młodzież korzystającą z Internetu. 

W badaniu EU-NET-ADB, które zostało przeprowadzone w 2012 roku, aż 67% uczniów III gimnazjum miało w 12 miesiącach poprzedzających badanie kontakt z treściami pornograficznymi w sieci. Z kolei w badaniu z 2016 roku (autorstwa Fundacji Orange i Fundacji Dajemy dzieciom Siłę), z pośród dzieci w wieku 10-18 lat, które trafiły w Internecie na treści przeznaczone dla dorosłych, 87% zaświadcza, że trafiło na nie przypadkiem. 

Internetem rządzi młodzież

Oprócz zauważalnego problemu dostępności szkodliwych treści na Internecie, kolejnym problemem jest, poruszana zbyt rzadko w debacie, sytuacja, w której to dzieci są sprawniejsze w poruszaniu się w Internecie od rodziców. W pracy H. Przybyła-Basista  i A.Kołodziej-Zaleska możemy przeczytać, że:

Ta sytuacja z punktu widzenia kulturowego oraz biorąc pod uwagę proces socjalizacyjny jest zjawiskiem nowym. W kontekście mediów elektronicznych nazywana jest odwrotną socjalizacją (reversed socialization), aby podkreślić różnicę w biegłości pomiędzy dziećmi i rodzicami, kiedy to starsze pokolenie może uczyć się od młodszego.

Wydawałoby się, że w dobie tak poważnych zagrożeń, jakie niesie za sobą korzystanie przez dzieci z Internetu, rodzice powinni starannie monitorować ich aktywność. Tymczasem, w badaniach z 2013 roku The National Center for Missing and Exploited Children, dowiedzieliśmy się, że tylko 1/3 rodziców stosuje jakiekolwiek oprogramowania, które służyłyby do filtrowania treści dla dzieci. Niestety brak świadomości rodziców o aktywności dzieci w Internecie potwierdzają też badania z 2017 roku Journal of Youth and Adolescence. 

Jak ochronić dzieci?

Zdefiniowaliśmy już problem jakim może być Internet, poruszyliśmy też temat nieświadomości rodziców o poczynaniach własnych dzieci w sieci. Słusznie powinno się nasuwać pytanie – jak nasze dzieci ochronić?  

Przede wszystkim nauka i tym razem nie nauka dzieci, tylko nauka rodziców. W jaki sposób poszerzyć swoją wiedzę w temacie zagrożeń internetowych? Poprzez czytanie artykułów (takich jak ten i nasze następne 😉), poprzez szukanie odpowiednich aplikacji oraz narzędzi do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, poprzez różnego rodzaju szkolenia, a także rozmowę ze znajomymi, którzy mają większą wiedzę w temacie. Bez poszerzenia wiedzy, próba ochrony dzieci będzie zwyczajnie nieskuteczna.  

Jeśli chcemy chronić dziecko, w świecie, w którym jest ono zawsze o krok przed nami, niemożliwy do przecenienia jest dobry kontakt z dzieckiem. Dzieci trzeba nauczyć rozmowy, trzeba im pokazać, że są słuchane i że mogą powiedzieć rodzicom wszystko. Taką relację należy budować latami. Nie można unikać trudnych tematów, wręcz przeciwnie należy dzieciom wytłumaczyć zagrożenia wynikające z Internetu. Warto też porozmawiać z nimi, dlaczego niektóre treści mogą być dla nich szkodliwe. Natomiast, gdy dowiemy się, że dziecko miało kontakt ze takimi treściami ważne jest, by zachować spokój. Konieczna jest wyważona rozmowa, wytłumaczenie swojego niezadowolenia i odpowiedź na wszelkie pytania. 

Bardzo pomocne może okazać się także ustalenie pewnych zasad korzystania z Internetu np. godziny w jakich jest on używany, dzień bez Internetu, czy korzystanie z Internetu tylko w obecności rodziców. 

Jakie filtry, aplikacje czy narzędzia warto stosować? Jak poradzić sobie z kontrolowaniem treści na najbardziej popularnych aplikacjach i portalach? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w kolejnych częściach naszej serii o ochronie dzieci w dobie Internetu.  

Zapraszamy do śledzenia strony internetowej, a także: 

Facebooka: Jestem Tatą, mam wpływ – Strona główna | Facebook

oraz

Instagrama: Jestem Tatą, mam wpływ! (@jestem_tata_mam_wplyw) • Zdjęcia i filmy na Instagramie

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.